كار از محكم‌كاري عيب نمي‌كنه!
اطلاعات روز کامپیوتر
یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 17:48 :: نويسنده : kadkhoda

كار از محكم‌كاري عيب نمي‌كنه!

حفظ اطلاعات مهم و کاربردي براي شما از چه درجه اهميتي برخوردار است؟ تا‌به‌حال به اين نكته توجه کرده‌ايد که اگر اطلاعات رايانه‌تان از بين برود چه مشکلي برايتان پيش مي‌آيد؟ يکي از مثال‌هاي ساده‌اي که براي اين مورد مي‌توان بيان کرد و شايد براي شما هم پيش آمده باشد، گم کردن گوشي تلفن همراه يا پاک شدن شماره تلفن‌هاي داخل حافظه آن است. تا به‌حال اين مشکل برايتان پيش نيامده ؟ در صورت بروز چنين مشکلي، چطور و چگونه شماره‌هايي که به‌خاطر نداشته‌ايد را دوباره به‌دست آورديد و با دوستان قديمي‌تان ارتباط برقرار کرديد؟

 

امکان بروز اين‌گونه مشکلات در هر لحظه براي اطلاعات ذخيره شده در رايانه نيز وجود دارد. امروزه کاربران رايانه‌ها روز‌به‌روز در حال افزايش است و وابستگي امور به رايانه‌ها نيز روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود. در چنين شرايطي اطلاعات ذخيره شده روي رايانه‌ها از اهميت بسيار بالايي برخوردارند. فرض کنيد براي انجام يک پروژه بيش از 6 ماه است که فايل‌ها و اطلاعات مختلفي را روي رايانه ذخيره کرده و به انجام کارهاي خود مي‌پردازيد .به‌دليل يک بي‌احتياطي، خرابي هارد‌ديسک و ديگر اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني اطلاعات شما از بين مي‌رود، چطور مي‌توانيد اطلاعات به‌دست آمده از 6 ماه تلاش خود را بازيابي کنيد؟

dvd

آينده‌نگر باشيد

يکي از روش‌هاي معمول و به‌ظاهر منطقي براي جلوگيري از بروز چنين مشکلاتي گرفتن يک نسخه پشتيبان از اطلاعات موجود است که اين کار نيز در دو حالت قابل انجام است: يكي، گرفتن نسخه پشتيبان روي هارد‌ديسک و ديگري، روي سي‌دي يا ‌دي‌وي‌دي و ... است. همان‌طور که گفتيم هارد‌ديسک ممکن است به هر علتي صدمه ببيند و اطلاعات شما از بين برود پس تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات روي سي‌دي و دي‌وي‌دي بهتر است چرا که دسترسي به آن‌ها نيز تنها در صورت لزوم صورت مي‌گيرد و احتمال صدمه ديدن آن‌ها بسيار کم است.

شايد با خواندن مطالب فوق فکر کنيد همه چيز تمام است و اگر از اطلاعات خود روي سي‌دي يا دي‌وي‌دي يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد، هيچ‌گاه مشکل از دست دادن اطلاعات را نخواهيد داشت اما بايد توجه شما را به اين نکته جلب کنيم که سي‌دي و دي‌وي‌دي حتي در صورت عدم استفاده نيز داراي عمر مفيدي هستند و به مرور زمان پس از چند سال ممکن است بخش‌هايي از آن‌ها صدمه ببيند و اطلاعات شما غيرقابل دسترش شود. به‌نظر شما براي رفع اين مشکل چه راه حلي وجود دارد؟

 

همه چيز ضرب در 2

برخي از کاربران، راه حل اين مشکل را تهيه دو نسخه پشتيبان مي‌دانند. به اين ترتيب که از هر سي‌دي پشتيبان يک کپي نيز تهيه مي‌کنند تا در صورت بروز اشکال در سي‌دي اول از سي‌دي دوم استفاده کنند. اما اين نکته را نبايد فراموش کرد که گاهي ممکن است هر دو سي‌دي صدمه ببينند يا بخش کوچکي از اطلاعات موجود در سي‌دي مورد نياز باشد و در هر دو سي‌دي صدمه ديده باشد چرا که آسيب‌ديدگي اطلاعات در اکثر سي‌دي‌ها و دي‌وي‌دي‌ها به مرور زمان از لايه‌هاي خارجي تر شروع مي‌شود. پس اطلاعاتي که در هر دو سي‌دي در لايه‌هاي خارجي تر ذخيره شده باشند، تقريبا همزمان در هر دو سي‌دي غيرقابل دسترسي خواهند شد.

با اين حال استفاده از اين روش چندان هم بد نيست زيرا همان‌طور که گفتيم هر دو سي‌دي به‌طور تقريبا همزمان صدمه مي‌بينند، اما ممکن است بين اين صدمه ديدن بين يک روز تا يک ماه فاصله وجود داشته باشد پس در بسياري از موارد اگر براي سي‌دي اول مشکلي به‌وجود بيايد و به سي‌دي دوم مراجعه کنيد اين احتمال وجود دارد که سي‌دي دوم سالم باشد. پس مي‌توانيد سي‌دي اول را دور انداخته و از سي‌دي دوم يک کپي ديگر تهيه کنيد تا باز هم براي چند سال يک سي‌دي سالم در اختيار داشته باشيد.

dvd

يکي و يک ذره کافيست!

اگر مي‌خواهيد احتمال خطر از دست رفتن اطلاعات را به حداقل برسانيد، پيشنهاد مي‌کنيم نه از روش اول يعني تهيه يک نسخه پشتيبان استفاده کنيد و نه از روش دوم يعني تهيه دو نسخه از هر چيز. بلکه روش پيشنهادي ما يعني استفاده از نرم‌افزار dvdisaster را انتخاب کنيد.

در اين روش که بسيار شبيه به روش دوم است شما يک نسخه پشتيبان از اطلاعات خود تهيه مي‌کنيد، اما نسخه دوم را برنامه به شکلي خاص براي شما تهيه خواهد کرد. نسخه دومي که اين برنامه براي شما تهيه مي‌کند بيشتر چيزي شبيه به دارو در مواقع بيماري است.

اين نرم‌افزار قادر است از اطلاعات ذخيره شده شما در نسخه‌هاي پشتيبان يک فايل احيا کننده اطلاعات صدمه‌ديده ايجاد کند که اين فايل حجمي برابر با 15% حجم اطلاعات را دارد و قادر است با بهره‌گيري از تکنولوژي منحصربه‌فرد خود در صورت بروز اشکال در اطلاعات موجود در سي‌دي شما آن‌ها را رفع و سي‌دي سالم را براي شما بازسازي کند.

 

روش کار

براي بهتر فهميدن روش کار در اين نرم‌افزار به‌طور مختصر به شرح مراحل انجام کار در آن مي‌پردازيم:

 

1- شما قصد داريد از اطلاعات خود يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد. اين کار را توسط هر برنامه‌اي به انجام مي‌رسانيد و يک‌سي‌دي يا دي‌وي‌دي از اطلاعات خود ايجاد مي‌کنيد.

2- به‌جاي آنکه از اين اطلاعات يک کپي ديگر با حجمي مساوي تهيه کنيد، سي‌دي يا دي‌وي‌دي مربوطه را در درايو قرار داده و برنامه dvdisaster را فراخواني مي‌کنيد.

3- اين برنامه اطلاعات شما را بررسي کرده و يک فايل تحت عنوان Error correct file به فرمت ECC براي شما ايجاد مي‌کند. از مشخصات اين فايل حجم آن است که معادل 15% حجم اطلاعات اوليه است. پس با اين قابليت شما مي‌توانيد نسخه دوم کپي براي 6 سي‌دي را در يک سي‌دي ذخيره کنيد در صورتي‌که اگر بخواهيد براي هر سي‌دي يک نسخه ديگر بسازيد، بايد 6 سي‌دي ديگر مصرف کنيد. همچنين قابليت ديگري که اين فايل دارد، ذخيره اطلاعات در لايه‌هاي داخلي و يا غيرهماهنگ با نسخه اوليه است. پس در صورتي‌که پس از چند سال اطلاعات ذخيره شده در سي‌دي پشتيبان غيرقابل دسترسي باشد، احتمال اين‌که همان اطلاعات در اين فايل نيز صدمه ديده باشد، بسيار کم است.

4- پس از طي مراحل فوق يعني ايجاد نسخه پشتيبان و فايل تصحيح خطا توسط نرم‌افزار dvdisaster اين دو فايل را در جايي نگه‌داري مي‌کنيد.

5- پس از چند ماه، سال يا هر دوره زماني ديگر به اطلاعات نسخه پشتيبان خود نياز پيدا مي‌کنيد پس به سراغ سي‌دي پشتيبان خود مي‌رويد. در اين لحظه ممکن است دسترسي به تمام اطلاعات براي شما ممکن نباشد، چرا که برخي از قسمت‌هاي سي‌دي به مرور زمان آسيب ديده است.

6- تنها کاري که مي‌بايد انجام دهيد استفاده از فايل تصحيح خطا همراه با سي‌دي پشتيبان است. نرم‌افزار dvdisaster اين امکان را به شما مي‌دهد تا به‌کمک فايل تصحيح خطايي که ايجاد کرده‌ايد، بخش‌هاي آسيب ديده در سي‌دي را بازسازي کنيد و يک سي‌دي همچون روز اول را در اختيار شما قرار مي‌دهد. به اين ترتيب اطلاعات شما هيچ‌گاه به‌طور کامل آسيب نمي‌بينند و مي‌توانيد اطمينان داشته باشيد که نسخه‌هاي پشتيبان اطلاعاتتان هميشه سالم مي‌مانند.

 

ديگر امکانات

استفاده از اين نرم‌افزار صد‌در‌صد رايگان است و از نکات جالب توجه در آن نيز امکان استفاده از آن در سيستم‌عامل‌هاي مختلف از جمله FreeBSD نسخه 6 و بالاتر، GNU/Linux با هسته 2.6.7 و بالاتر، Mac OS X نسخه 10.4 و بالاتر، NetBSD نسخه 3.1 و بالاتر و سيستم‌عامل‌هاي ويندوز 2000، اکس‌پي و ويستا است.

چنانچه به استفاده از اين نرم‌افزار علاقه داريد يا مي‌خواهيد اطلاعات بيشتري از نحوه عملکرد آن و دليل استفاده از اين برنامه در اختيار داشته باشيد مي‌توانيد به سايت زير مراجعه کنيد:

http://www.dvdisaster.net

 

کامپيوتر ها هميشه يک روز قبل از اين که از سيستم پشتيبان تهيه کنيد، خراب مي شوند. اين نصيحت را جدي بگيريد...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 11666
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1